Slechts 9% van de Belgen beschermt zijn gezin voor de financiële gevolgen van een overlijden
Uit een grootschalig onderzoek van Indiville voor levensverzekeraar NN, blijkt dat de Belg zijn gezin het allerbelangrijkste vindt. Zelfs belangrijker dan gelukkig en gezond zijn. Toch beschermt slechts 1 op 10 Belgen zijn nabestaanden voor het geval hij plots zou wegvallen. Meer dan de helft van de gezinnen wordt nochtans op dat moment financieel kwetsbaar.
Financieel kwetsbaar
Vooral bij Belgen tussen de 35 en de 49 jaar zou hun overlijden ervoor kunnen zorgen dat het gezin in de financiële moeilijkheden komt. Eenoudergezinnen zijn de meest kwetsbare groep. Niet minder dan 79% van de alleenstaande ouders geeft aan dat hun gezin financieel kwetsbaar is in geval van overlijden. Jammer genoeg is slechts 5% van de alleenstaande ouders vandaag ook effectief beschermd.
Auto beter verzekerd dan gezin
Bij de Belgen tout court heeft slechts 1 op 10 zijn nabestaanden beschermd voor het geval hij plots zou wegvallen. Dit percentage staat in schril contrast met de manier waarop de Belg zijn auto beschermt: 75% heeft een verzekering voor zijn wagen. Terwijl uit het onderzoek ook blijkt dat we die wagen eigenlijk helemaal niet zo belangrijk vinden in ons leven.
Overlijdensverzekering relatief onbekend
Je gezin beschermen voor de financiële gevolgen van een plots overlijden kan via een overlijdensverzekering. Maar meer dan de helft (54%) van de Belgen geeft aan dat ze de overlijdensverzekering niet kennen. En 44% van de mensen weet niet dat een overlijdensverzekering niet hetzelfde is als een uitvaartverzekering. Ook hebben Belgen er totaal geen idee van hoeveel een overlijdensverzekering kost. Bijna 9 op 10 jonge Belgen (88%) tussen 18 en 34 jaar overschat de premie. Bij de 35 tot 49-jarigen overschat 75% de premie en bij de 65-plussers overschat nog steeds één op drie (28%) Belgen de premie. Eén op vijf (20%) Belgen heeft ten slotte nog nooit echt stilgestaan bij de dood. Het thema blijft één van de grootste gesprekstaboes in onze maatschappij.
Over het onderzoek
Voor het onderzoek in opdracht van NN bevroeg Indiville 1081 Belgen (tussen 20 en 79 jaar). 57% procent van de respondenten is Nederlandstalig, 43% procent Franstalig. 49% procent van de respondenten zijn mannen, 51% procent vrouwen. Het onderzoek kadert in de ‘Laat is ooit te laat’ campagne van NN, die mensen sensibiliseert om met hun dierbaren te praten over wat er gebeurt als zij er niet meer zijn.
In de pers
“Weinig Belgen verzekeren gezin tegen gevolgen van vroegtijdig overlijden” – Spaargids
“Overlijden is meer dan emotioneel verlies: helft gezinnen in armoede als kostwinner sterft” – HLN
“Calculez la prime d’une assurance décès pour protéger vos proches” – L’Echo
“Le Belge ne voit pas l’intérêt de prendre une assurance décès” – La Libre