Impact samenwerking Tom Van den Bergh, RCA

Tom Van den Bergh was 10 jaar strategic director en werd in 2020 CEO van RCA, een full service communicatiebureau met kantoren in Hasselt en Brussel. Al jarenlang werkt hij samen met onderzoeksbureau Indiville en daar heeft hij gegronde redenen voor.

Impact Tom Van d)en Bergh RCA

Marktonderzoek

“Onze klantengroep is heel breed en actief in heel wat verschillende sectoren, zowel nationaal als internationaal. Doorheen de jaren bouwden we ondermeer een grote portefeuille in de overheids- en zorgsector uit. Voor deze projecten hebben we heel wat data en inzichten nodig. Digitale data rapportering en monitoring doen we in huis, maar marktonderzoek is toch iets helemaal anders. Zeker voor opdrachten met een maatschappelijke agenda schakelen we graag de hulp van Indiville in.

Een tool in plaats van een antwoord

Iedereen is op zoek naar data, maar er zijn er maar weinig die er ook effectief mee aan de slag kunnen. De statistieken zelf interesseren mij nauwelijks, maar wat ze voor ons en onze klanten kunnen betekenen des te meer. Het is voor een bureau als RCA een enorme meerwaarde om met mensen aan tafel te zitten die met die cijfers kunnen spelen, associaties kunnen maken en ze in een bredere context kunnen interpreteren. En dat is exact wat ik bij Indiville gevonden heb.

We zijn in een onderzoek niet altijd op zoek naar inzichten die ons omver blazen. Vaak zoeken we bevestiging en onderbouwing van onze gedachten. Indiville kan dankzij zijn maturiteit en ervaring heel snel de contouren van het onderzoek zien en dat geeft heel wat added value aan het proces. Ze gaan een stap verder dan alleen het basisantwoord, zodat we uiteindelijk een tool in plaats van een antwoord aanbieden. Daar kunnen klanten in de toekomst dan verder mee aan de slag en zal hun kennis over de doelgroep uitbreiden.

Partners in crime

Als je elkaar al een hele tijd kent, weet je wat je aan elkaar hebt en kan je gemakkelijk terugkoppelen. We laten elkaar steeds weten als we met iets bezig zijn waaraan de ander een meerwaarde kan hebben. Het is die wisselwerking die onze samenwerking zo interessant maakt. De tofste projecten die we samen hebben gedaan, waren op vijf minuten aan de telefoon beklonken. Zo werk ik graag samen: je verstaat elkaar snel en hebt maar een half woord nodig. Op die manier bied je ook de grootste meerwaarde aan je klanten.

Wat onze samenwerking nog zo aantrekkelijk maakt is dat zowel Jo (nvdr. Steyaert) als ikzelf allebei graag de pedagoog uithangen. We willen steentjes verleggen. Door onze inzichten te delen, willen we mensen in verschillende sectoren doen groeien.

Beyond Brands

Ik ben een echte marketing-communicatiegeest die heel hard gelooft in ‘wat kunnen wij doen om de wereld een stukje vooruit te helpen’. Na zoveel jaren in de sector, heb ik een boek geschreven over merken: Beyond Brands. Vanuit het idee dat merken ons leven mooier en gemakkelijker moeten, kunnen en zullen maken. Ik geloof sterk in de maatschappelijke rol die ze hebben. We leven in een wereld die zwaar onder druk staat en als je dan merken kunt vinden en ontwikkelen die ons een beetje sturing geven en ons samenbrengen rond een idee, vind ik dat heel mooi. Ik geloof dat merken nog heel veel van elkaar kunnen leren.”