Onderzoek: De Druivelaar haalt naambekendheid van 91%
De Druivelaar … Elke ochtend een mopje bij het ontbijt. Als kleuter op je verjaardag het blaadje mee naar huis krijgen. En de blaadjes bijhouden als herinneringen aan mijlpalen in het leven. De scheurkalender De Druivelaar is cultureel erfgoed. Zo voelt het aan en zo blijkt het ook uit onderzoek dat Indiville via KMO Portefeuille uitvoerde voor drukker-uitgever INNI Group.
Waarom een onderzoek?
Toen in 2018 de grootste afnemer van De Druivelaar zijn klanten niet langer een scheurkalender cadeau deed voor het nieuwe jaar, ontstond er een stormloop naar de winkels en was de editie in een mum van tijd volledig uitverkocht. Het jaar nadien viel de verkoop echter wat terug. Lag het aan de inhoud of speelden er andere redenen mee?
Objectief beeld, juiste beslissingen
“Intern waren de meningen verdeeld”, zegt Christine Desmet, redactrice van De Druivelaar. “Sommigen dachten dat mensen de inhoud verouderd vonden, terwijl ik tegenovergestelde signalen kreeg. We besloten het te onderzoeken, zodat we op basis van een objectief beeld de juiste beslissingen konden nemen voor inhoud en distributie.”
Cijfers en conclusies
De samenwerking met Indiville verliep bijzonder vlot en professioneel, aldus Christine. “Indiville stelde ons zijn werkwijze voor en gaf zeer bruikbare feedback op de vragen die wij in gedachten hadden. Tijdens het onderzoek zelf stroomden de antwoorden binnen. Nadien werden de resultaten uitvoerig geduid en ook nu nog kunnen we met vragen over de uitkomst bij Indiville terecht.”
Voorzichtig met veranderingen
Twee opvallende cijfers uit het onderzoek: 91% van de respondenten kent De Druivelaar, 50% van wie hem in huis heeft, houdt blaadjes bij. “Uit het onderzoek bleek ook dat de mix van vaste en wisselende rubrieken sterk geapprecieerd wordt en dat we als redactie beter geen drastische wijzigingen aan de inhoud doorvoeren. De Vlaming is duidelijk gesteld op zijn mopje iedere dag, op de burgerlijke en kerkelijke feestdagen, de speciale themadagen, de spreuken, de interessante wist-je-datjes en de roepnamen.”
Een stukje geschiedenis
De Druivelaar werd in 1915 uitgevonden door een Zwevegemse drukker René Nuttin, die zijn volk elke dag een beetje wijsheid en wat plezier wou brengen. In 1941 kwam de toen al populaire kalender in handen van de Izegemse Drukkerij Strobbe, die in 2014 fuseerde met Drukkerij Continuga uit Heule. Na een fusie kreeg het bedrijf een nieuwe naam, INNI Group.
De toekomst
De Druivelaar voor 2020 is klaar, die van 2021 in volle voorbereiding. “De editie van 2020 brengt onder meer 12 speelse raadsels die Guido Gezelle verzamelde en bevat een aantal uitdrukkingen die hun oorsprong vinden in de klassieke cultuur van de Grieken en de Romeinen.”
Meer weten over een samenwerking met Indiville op basis van KMO Portefeuille? Contacteer ons.