ARTIKEL V: de impact van de digitalisering op de privacy

Op de vraag in welke mate de technologische vooruitgang ons al dan niet angst inboezemt, antwoordde 48% van de ondervraagden in de Needle-studie dat ze niet zo bang waren, 35% waren gemiddeld bang en 16% heel bang. Duidelijk is ook dat het vertrouwen bij online kopen, chatbots, internetbankieren en betalen met smartphone in de winkel heel wat weerstand en tegelijk ook vragen oproept in hoever onze privacy bedreigd wordt.

Sinds de onthullingen van Edward Snowden over de massale spionage van Amerikaanse en Britse veiligheidsdiensten weten we dat er vaak echt een loopje mee wordt genomen.  In een blogpost voor Google in 2014 opperde Tim Berners-Lee, de oprichter van internet, dat de tijd meer dan ooit rijp was voor een grondwet van het internet. Een paar jaar later zijn we nog altijd ver van transparantie en duidelijkheid. Denken we alleen maar aan de ellenlange gebruikersvoorwaarden die we verondersteld worden te lezen voor we ons akkoord geven en de talloze apps op onze smartphones die ongevraagd meer gegevens over ons ‘verzamelen’ dan ons allicht lief is. Elon Moglen zegt dat het probleem niet ligt in het delen van informatie met anderen via het open web, maar wel dat één persoon (Marc Zuckerberg , CEO Facebook) er toegang toe heeft en deze data aan adverteerders doorverkoopt. In zijn boek On/off. Op zoek naar balans in digitale tijden (2017) meent Sidney Vollmer dat wij zelf zouden moeten kunnen bepalen aan wie we onze gegevens eventueel verkopen zodat we tenminste in de winst zouden delen. En dat wij niet alleen, maar ook de overheid meer inspraak zou moeten hebben en in staat zou moeten zijn om onze gegevens te beschermen of te versleutelen.

digitalisering en privacy

Het is duidelijk dat de digitale roller coaster niet meer te stoppen is: de personal assistent Siri van Apple die op je stem reageert en je vragen beantwoordt of de Alexa van Amazon, die geconnecteerd is met Philips lampen, het weerbericht, Wikipedia enz. Het zijn maar enkele voorbeelden van een radicaal nieuwe maatschappij. Misschien moeten we, zoals de net vermelde Elon Moglen stelt, met zijn allen massaal Facebook verlaten en kiezen voor het ethischere Diaspora platform zodat we niet bang hoeven te zijn van wat Zuckerberg & co nog meer van plan zijn met onze ’gestolen’ informatie.

Lees ook:

Artikel I: de impact van de digitalisering op de arbeidsmarkt

Artikel II: de impact van de digitalisering op de banksector

Artikel III: de impact van de digitalisering op de gezondheidszorg

Artikel IV: de impact van de digitalisering op de overheid

 

Error: Invalid or expired token. (89)